Lilla Mamma, Hold On Be Strong

god morgon humöret ligger väl inte på topp och jag skriver för att jag behöver få ut det.
I Onsdags kväll så ringer jag till min mamma som jag brukar göra för att kolla läget och snacka lite, denna gång så svarar hon men jag kan inte känna igen hennes röst och förstår inte vad det är hon säger, min första reaktion är har hon druckit??
men jag inser snabbt att det inte är så, förstår lite av vad hon säger, hon säger hon har ramlat och slagit i huvudet, det var då hon började låta så konstigt.

Jag slänger i mig lite mat och ger mig iväg till mamma, får en otroligt dålig känsla när jag är på väg vilket sen visar sig vara helt rätt, nåt är otroligt fel.

När jag kommer hem till mamma så ligger hon i sängen och ser lite medtagen ut, jag börjar direkt fråga när ramlade du? vart? slog du i nåt? efter mkt gissande så kommer jag fram till att mamma har ramlat i köket när hon skulle göra sig en kopp kaffe, under tiden jag frågar henne så noterar jag att vänster ansiktshalva inte alls hänger med, hon rör inte läpparna och hon dreglar, jag är helt säker på att hon har fått en stroke.

Ringer till KS Akuten och får bekräftat att mina misstankar om att hon fått en stroke, dom ber mig ringa 112 och komma in så fort det bara går.
Prata med en sköterska på SOS medans ambulansen är på väg försöker ge så mkt info som jag kan, springern ner och öppnar porten som är låst till ambulans personalen, än en gång går vi igenom vad som har hänt, när dom sen försöker få information av mamma så märker jag att hon är helt dissorienterad och frågar mig om många saker som hon för en liten stund sen berättat för mig, minnet är inte Okey.

Dom beslutar att hon behöver komma in helst för över en timma sen, så med illfart till KS och sätta igång med att kolla allt.

Torsdag morgon ringer jag och pratar med en läkare och dom bekräftar att det är en stroke som mamma har fått, det var 2 st proppar i hjärnan, när jag efter jobbet är och lämnar saker till mamma så blir jag glad när jag hör att talet är mkt bättre men hon är fortfarande väldigt "borta" i huvudet och har mkt svårt att minnas.
Jag blev otroligt ledsen när jag märkte att mamma inte är den samma, jag hoppas att hon blir bättre och kämpar, för jag vill ha min gamla mamma tillbaks.

P&K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0